گزارش کارآموزی پست بانک
تاریخچه پستبانک:
پیشنهاد ایجاد پست مالی و ارائه خدمات مالی با بکارگیری
شبکة وسیعپستی، در تاریخ 17/12/1362 از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به
هیئت وزیران صورت گرفت و به موجب تصویب نامه شماره 35660 مورخ 21/8/1365، وزارت
ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف گردید تا سرویس «پست مالی» را با تدارکات مقدمات
آن پس از تهیه آییننامه اجرائی مربوط و هماهنگی بانک مرکزی ایجاد کند. این مصوبه
که شالوده کلی فعالیتهای پست مالی را تشکیل میدهد، به وزارت ارتباطات و فناوری
اطلاعات این امکان را داد تا پست مالی را در مرحله اول به منظور نقل و انتقال پول
به موازات سیستم بانکی کشور و در مراحل بعدی با هدف جذب سرمایههای مردم در سیستم
پسانداز پستی ایجاد کند در ادامه با تشکیل «پست بانک» در سال 1374 به موجب تبصره
3 ماده 6 اساسنامه آن، وظایف پست مالی از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران منفک و به
پست بانک منتقل گردید.
خدمات پست مالی در ایران با ارائه قرارنامة حوالهها و بروات پستی شروع شد که دارای مقاطع زمانی متعدد و جدا از هم میباشد. از آ‹ جمله میتوان به قرارنامه حوالههای پستی ایران و فرانسه در 21 فروردین ماه 1363، قرارنامه حواله پستی ایران و تونس در 20 دیماه 1268، قرارداد مبادله بروات پستی با هندوستان در دی ماه 1299 و قرارداد مبادله بروات پستی با بینالنهرین در مهرماه 1333 اشاره نمود.
طی سالهای 1335 الی 1341 نیز در باجههای پست، بروات پستی با سقف 5000 ریال برای هر برات ارائه میشد. در سال 1362 گروهی از کارشناسان پستی مامور تحقیق در مورد راهاندازی مجدد خدمات پست مالی شدند ک پس از بررسیها و مطالعات انجام شده، طرح اولیه حوالههای پستی و آییننامههای مربوط به آن تهیه و پس از تصویب هیئت وزیران در سال 1365، از بهمن ماه سال 1366 به اجرا گذاشته شد. همچنین به موجب بند (4) ماده (4) قانون تشکیل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه 1366، ایجاد و گسترش خدمات پست مالی بویژه در مناطق روستایی پس از هماهنگی با بانک مرکزی از جمله وظایف شرکت پست تعیین و این وظیفه بر عهده «پست مالی» محول گردید. قانون تاسیس پست بانک بر اساس لایحه شماره 9570 مورخ 27/6/1373 هیئت محترم دولت در جلسه علنی روز سهشنبه مورخ 21/6/1374 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 29/6/1374 به تایید شورای محترم نگهبان رسید.
سپس طی نامه شماره 4312 ق مورخ 9/7/1374 به هیئت محترم دولت برای اجراء ابلاغ شد و بصورت شرکت سهامی دولتی شخصیت حقوقی با استقلال مالی و اداری زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با رعایت قوانین و مقررات اتحادیه پستی جهانی «UPU» فعالیت خود را در سرتاسر کشور آغاز کرد. (تا قبل از تاریخ 1/10/1375 خدمات پست بانک به صورت محدود در قالب پست مالی و تحت نظر شرکت پست ارائه میشد.) پست بانک به موجب مجوز شورای محترم پول و اعتبار از تاریخ 2/3/83 به عنوان یک بانک دولتی به رسمیت شناخته شده است و افتخار دارد که طی این مدت کوتاه از زمان تاسیس خود با افتتاح صدها شعبه، دفتر و مرکز در سطح کشور و ارائه انواع خدمات پولی و بانکی توانسته است در عرصه بانکداری به وظایف خود عمل کند.
خدماتی که در حیطه اختیارات پست بانک قراردارد طبق ماده 7 اساسنامه به قرار زیر است:
1- خدمات مربوط به حوالههای داخلی و بینالمللی
2- افتتاح و انجام خدمات مربوط به حساب اندخته با سود روزشمار
3- افتتاح و انجام خدمات مربوط به حساب جاری (قبول وجوه و چکهای مردم در حسابهای دیداری و پرداخت بدهیها مالیاتی و صورتحسابهای آب، برق، گاز، تلفن و سایر خدمات مشابه.)
4- توزیع کالا و و اریز وجوه آن به حساب صاحب کالا
5- پرداخت حقوق شاغلان و مستمری بگیران در محل کار یا سکونت آنان
6- انجام خدمات مربوط به کارتهای اعتباری
7- انجام خدمات مربوط به کارتهای اعتباری
8- انجام خدمات در زمینههای پولی و مالی (ریالی و ارزی) و سرمایهگذاری
9- انجام خدمات و اسطهای از جمله نمایندگی در دریافت عوارض، مالیاتها و جرایم از طرف دستگاههای ذیربط، ثبت نام داوطلبان کنکور سراسری دانشگاهها و ...
ضرورت شکلگیری پست بانک:
در قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1372-1368) سیاست دولت در خصوص نحوه ارائه خدمات دستگاههای دولتی بر اصل «حذف مراجعه حضوری ارباب رجوع به مراجع قانونی» و انجام امور مربوط از طریق مکاتبه پستی استوار شد. تحقیق اهداف مزبور و اقتضای نیاز بسیاری از سازمانهای دولتی به خدمات مالی از قبیل دریافت جرایم رانندگی، دریافت عوارض شهرداری، وصول مالیاتها، دریافت وجوه مربوط به قبوض آب، برق، تلفن و ... ایجاب میکرد تا یک سازمان مجهز به امکانات مناسب بوجود آید. علاوه بر آن واقعیتهای اقتصادی کشور حاکی از آن است که منابع مالی موجود کشور به طور کامل و اصولی به سمت بخشهایی که نیازمند آن هستند، جمعآوری بسیج و هدایت نگردیده است. این در حالی است که بازار پول و سرمایه ایران بازاری فعال و پویا نیست و کشور ما از امکانات بالقوه پولی بسیار بالایی برخوردار است.
در واقع نظام بانکی علیرغم انحصار مطلق ک طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی از آن برخوردار بوده، تنها توانسته است درصد کمی از سرمایههای سرگردان کشور را جذب کند. و بخش عمده آن، به بازارهای پولی و مالی غیر رسمی که عمدتاً صرف فعالیتهای غیر تولیدی میشود روی آورده است. از طرفی رشد شبکه بانکی از تناسب قابل قبولی در مقایسه با رشد جمعیت کشور برخوردار نیست و در نتیجه کمبود واحدهای بانکی از یک طرف و افزایش حجم نقدینگی و رشد جمعیت از طرف دیگر، باعث شده تا ارائه خدمات پولی و مالی در بانکها همواره با ازدحام مشتریان در جلوی باجهها، اتلاف وقت، ایجاد تنشهای عصبی و ناراحتیهای روحی و نهایتاً نارضایتی عمومی مراجعان همراه باشد.
افزودن بر تمامی عوامل یاد شده، عدم برخورداری نظام بانکی از توزیع مطلوب جغرافیایی شعب باعث گردید تا ارائه خدمات پولی و مالی در بسیاری از مناطق و بخصوص در مناطق روستایی برای آنها از توجیهات کافی برخوردار نباشد. مجموعه این عوامل موجب شد تا با استفاده از شبکه وسیع پستی و مخابراتی و توزیع جغرافیایی گسترده امکانات مزبور تا دورترین نقاط کشور، بتواند، قدمهای بلندی در راه گسترش و توسعه کشور بردارد. لذا پس از مطالعات انجام شده پست بانک با هدف ارائه خدمات بانکی ساده و مطمئن به منظور ایجاد رفاه عمومی و جمعآوری وجوه برای انتقال به مجاری اقتصادی و سرمایهگذاری در طرحهای عمرانی کشور از دی ماه 1375 رسماً آغاز به فعالیت کرد.
خط مشیهای اساسی و سیاستهای پست بانک:
1- توسعه خدمات مختلف (پستی – مالی) و افزایش انگیزههای جذب منابع از طریق فعال نمودن حساب اندوخته پست بانک با سود روزشمار و ایجاد تنوع در حسابهای سپرده متناسب با خواست و سلیقه مشتری.
2- تبدیل شدن پست بانک به عنوان بانک عمل ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور تجهیز و تخصیص منابع مالی وزارتخانه
3- راهاندازی حساب جیر و (چند منظوره) در بعد داخلی و بین المللی
4- بهرهبرداری از خدمات حوالههای بینالمللی به منظور تسهیل ورود ارز
5- تجمیع منابع مالی کوچک خانوادههای روستایی و تجهیز آنها به منظور توسعه مناطق دور افتاده
6- ایجاد شرایط لازم برای پرداخت حقوق مستمری کارکنان وزارتخانهها، شرکتها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی از طریق خدمات پولی پرداخت حقوق – ایجاد ارتباط بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان و انجام خرید بر اساس سفارش مشتری با استفاده از سرویس C.O.D (تحویل کالا در مقابل بها)
7- حضور موثر در بازارچههای مرزی، مناطق آزاد تجاری و ویژه به منظور تسریع و تسهیل در مبادلات پولی و ارزی
8- افزایش نقاط تماس در تمامی مناطق کشور به ویژه در روستاها به منظور گسترش خدمات رایج پست بانک و ارائه خدمات جدید
اهداف پست بانک:
براساس ماده واحده لایحه تاسیس پست بانک، منظور از تاسیس آن دستیابی به اهداف زیر است:
1- گسترش خدمات «پست – مالی» در شهرها و روستاهای کشور
2- کمک به سیستم و ایجاد تسهیلات بانکی
3- تحیول در نظام اداری
4- بهبود حمل و نقل شهری
5- انجام نمایندگی در پرداخت و دریافت از طرف مردم و در نتیجه کاهش مسافرتهای شهری
خدمات و فعالیتهای پست بانک:
1- حساب سپرده اندوخته احسان
2- حساب سپرده اندوخته
3- حساب سپرده سرمایهگذاری کوتاه مدت
4- سپرده سرمایهگذاری بلند مدت
5- حساب سپرده قرضالحسنه پس انداز
6- حساب جاری
7- پست بانک کارت
8- پرداخت انواع تسهیلات
9- حواله داخلی
10- حوالی پستی بین الملل
11- سرویس قبولی و وصول چک
12- سرویس قبول و پرداخت حقوق
13- ارائه خدمات و سرویسهای پست بانک توسط دفاتر خدمات ارتباطی
تعریف سپرده: منظور از سپرده کلیه وجوهی است که برای مدتی معین یا نامعین بوسیله مشتری در اختیار بانک یا موسسه اعتباری گذارده میشود.
منظور از واگذاری این وجوه به بانکها، مرتب کردن دریافتها و پرداختهای موسسات و افراد، نگهداری پسانداز در محل مطمئن و بالاخره در مورد بعضی از انواع سپردهها استفاده از بهرة پرداختی بانکها و موسسات اعتباری است.
سپردههای بانکی از منابع کاملا مختلفی بدست میآید که بطور خلاصه از درآمد اضافی موسسات و افراد که موقتاً مورد احتیاج نبوده است، ولی باید همیشه در دسترس صاحبان آن باشد تشکیل میگردد. در مورد نگهداری سپردهها بین بانکداری قدیم و بانکداری جدید، اختلاف آشکاری وجود دارد. توضیح آنکه، اگر در سابق کسی مایل به نگهداری پول نزد یکی از بانکها بود، میبایستی مبلغی کارمزد به بانک بپردازد. علت این الزام آن بود که بانکها در قدیم سپردة مشتریان خود را بمصرف اعطاء اعتبار نمیرساندند، بلکه عین آنرا نگهداری میکردند و بابت حفاظت پول مشتری، از او مبلغی کارمزد مطالبه مینمودند. بانکهای امروزی نه تنها بابت نگهداری سپردة مشتریان خود کارمزد طلب نمینمایند. (صرفنظر از بعضی از انواع حسابها) بلکه بهرهای هم به سپردة مشتریان خود میپردازند. علت این امر آن است که بانکها عین سپردهها را نگهداری نمیکنند و از آن برای اعطاء اعتبار استفاده مینمایند.
انواع سپرده: سه نوع سپردة بانکی میتوان تشخیص داد که عبارت است از سپردة دیداری، سپردة مدت دار و سپردة پسانداز.
1- سپردة دیداری: سپردة دیداری، سپردهای است که به حساب جاری مشتری بانک منظور میگردید و این طلب از بانک همیشه حال است، یعنی دارندة آن هر زمان که بخواهد میتواند از طریق صدور چک یا دستور انتقال وجه به حساب دیگر با صدور سفته تمام سپرده یا قسمتی از آنرا دریافت نماید. همانطور که اشاره گردید، سپردة دیداری به حساب جاری مشتری منظور میگردد. حساب جاری بموجب قراردادی که بین بانک و مشتری منعقد میگردد، ایجاد میشود کلیه دریافتها و پرداختهای مشتری (بهر عنوان و بوسیلة هرکس) در ستون بستانکار و بدهکار این حساب ثبت میشود و مشتری در مواعد معین بوسیله صورتحساب بانکی از تغییرات حاصل در حساب خود و بالاخره موجودی این حساب با خبر میگردد.
معمولاً به سپرده دیداری بهره داده نمیشود و این سپرده بمصرف پرداخت اعتبار کوتاه مدت میرسد. سپردة دیداری، در درجة اول، به جریان سریع دریافتها و پردختهای دارندة آن کمک میکند.
2- سپردة مدتدار: این نوع سپرده، عبارت از سپردهای است که بموجب موافقت مشتری و بانک برای مدت معین به بانک واگذار میشود و بحساب ثابت مشتری منظور میگردد.
برداشت از این حساب قبل از پایان مدت یا قبل از مواعدی که برای فسخ قرارداد پیشبینی شده است، ممکن نیست مگر طبق شرایط معینی که مورد قبول طرفین قرار گرفته باشد.
بانکها به سپردة مدتدار بهره میپردازند و معمولاً از آن برای اعطاء اعتبار بلند مدت استفاده میکنند. میزان بهرهای که به سپردة مدتدار میشود با مدت سپرده، میزان سپرده، نرخ رسمی تنزیل و بالاخره وضع عمومی بازار پول ارتباط دارد.
3- سپردة پسانداز: سپردة پسانداز عبارت است از منظور کردن پول اضافه بر احتیاج مشتری بمدت نامعین به حساب پسانداز.
سپردة پس انداز به جریان مرتب دریافتها و پرداختهای صاحب آن کمک نمینماید بلکه مقصود از نگهداری آن تشکیل اندوخته از طریق پسانداز کردن مبالغ کوچک است.
خصوصیت سپردة پساندازاین است که این سپرده در برابر صدور دفتر پسانداز به بانک یا صندوق پسانداز واگذار میگردد. هر دریافت و پرداختی باید در این دفتر ثبت گردد و معمولاً در برابر ارائه این دفتر میتوان مبلغی به حساب پسانداز پرداخت نمود یا از آن برداشت کرد. با این ترتیب بوسیلة صدور چک و حواله و دستور انتقال نمیتوان از این حساب استفاده نمود.
تا قبل از جنگ بین الملل اول، قبول سپردههای پسانداز، خاص صندوقهای پسانداز بود و بانکها عملیات مربوط به حساب پسانداز را انجام نمیدادند. از سال 1924 بانکها هم بقبول سپردههای پسانداز اقدام نمودند. علت این امر در درجه اول کشش بانکها برای توسعة منابع مالی خود (حتی از طریق جمعآوری پساندازهای کوچک) بود.
با وجود آنکه در حال حاضر همة بانکها و موسسات اعتباری به قبول سپردههای پسانداز نیز مبادرت مینمایند، ولی همچنان صندوقهای پسانداز نقش درجه اول خود را در جمعآوری پساندازهای کوچک مردم حفظ نمودهاند.
اوراق اعتباری:
1- برات: برات عبارت است از سندی است که به موجب آن برات کش (بستانکار) به محال علیه (بدهکار) دستور میدهد که مبلغ معینی برؤیت یا به وعدة معین در وج یا به حواله کرد او یا در وجه یا به حواله کرد شخص دیگری بپردازد.
خصوصیت برات:
1- مطمئنترین وسیله نقل و انقال پول از نقطهای به نقطه دیگر است و به این ترتیب دارندة برات از همه بردن پول بینیاز میگردد.
2- بدینوسیله برات میتوان طلب و دین اشخاص را که در دو کشور زندگی میکنند تسویه نمود.
3- وسیله پرداخت میباشد.
4- وسیله تحصیل اعتبار و نقد کردن مطالبات است.
2- سفته یا فته طلب: ماده 307 قانون تجارت ایران سفته را بشرح زیر تعریف کرده: سفته سندی است که به موجب آن امضاء کننده تعهد میکند مبلغی در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین و یا بحواله کرد آن شخص کارسازی نماید.
3- چک: به موجب ماده 310 قانون تجارت ایران «چک نوشتهای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را ک نزد محال علیه دارد کلاً یا بعضاً مسترد یا بدیگیری واگذار مینماید»
با استفاده از چک میتوان پولی را ک نزد بانک یا شخص دیگری است دریافت یا آن را بدیگری واگذار کرد.
انواع چک:
الف: چک نقد ه: چک در وجه حامل
ب: چک محاسباتی و: چک در وجه شخص معین
ج: چک بسته ز: چک مسافرتی
د: چک پستی
4- اوراق قرضه: هرگاه دولت یا یکی از موسسات دولتی یا بالاخره یکی از موسسات خصوصی احتیاج به پول پیدا نمایند، یکی از راههای تحصیل آن انتشار اوراق قرضه میباشد. اوراق قرضه به مبلغ معین صادر میگردد و بموجب آن صادر کنندة آن گواهی مینماید که به میزان مندرج در ورقه وام، بدارندة این سند بدهکار میباشد. دارندة این سند حق دارد که در موعد مقرر بهرة پیشبینی شده را دریافت نماید و اصل طلب او نیز در اقساط تعیین شده یا در پایان مدت وام پرداخت خواهد شد.
5- سهام : سهم عبارت از سندی است که شریک بودن دارندة آن به مبلغ معین در سرمایة شرکت حکایت میکند.
مراحل تکمیل فرم قرارداد فروش اقساطی:
1- در این قسمت مشخصات فردی جاعل به همراه مشخصات ضامنین به طور کامل قید میشود.
2- مشخص کردن تاریخ پرداخت تسهیلات
3- در این قسمت محل استقرار کالای مود معامله قید میشود
4- نوع و مقدار کالا را باید مشخص شود.
5- بهای کل معامله ذکر میشود: اصل وام+ سود+ مبلغ پ پرداخت
6- مبلغ پیشپرداخت ذکر میشود که به پست بانک نقداً پرداخت میشود
7- بقیه ثمن معامله ذکر میشود مبلغ اصل وام + سود
8- مبلغ هر قسط به عدد و حروف نوشته میشود
9- نام و امضاء خریدار، متعهدین، پست بانک ثبت میشود.
10-تعداد اقساط به عدد و حروف
11-تعیین سررسید اولین قسط
12-فاصله بین اقساط ذکر میشود
13-درصدی که باید در سال نسبت به مانده بدهی به پست بانک داده شود
14-طبق ماده 3 شغل و فعالیت متقاضی تعیین میشود
15-متقاضی قبول میکند هرگونه نامه و اخطاریه به عنوان وی را پست بانک به نشانی مندرج در این قرارداد بفرستد
16-متقاضی تعهد کرد پست بانک را وکیل بلاعزل خود نماید و پست بانک حق دارد مطالبات خود را از موجودی حسابها و سپردههای متعلق به متقاضی و متعهدین نزد هریک از شعب و واحدهای پست بانک تامین و برداشت نماید.
بعد از تکمیل فرمهای ذکر شده توسط آقای پیروزفام و ضامنین ایشان در ادامه تکمیل پرونده از آقای پیروز فام در واحد اعتبارات پست بانک سفتهای به مبلغ «130% * اصل و فرم وام» گرفته میشود و ضمیمه پرونده ایشان میگردد و در آخر این قرارداد به امضای 3 نفر یعنی 1- مسئول شعبه 2- مسئول اعتبارات 3- مسئول حسابداری میرسد. و معمولاً بعد از 1 هفته وام به فرد متقاضی داده میشود بعد از پرداخت وام 30.000.000 ریالی به آقای پیرزوفام اقدامات زیر صورت میگیرد: ابتدا در واحد اعتبارات در فورمتی ک در محیط اکسل طراحی شده اطلاعات زیر وارد میگردد:
نام و نام خانوادگی |
محمد باقر پیروزفام |
نوع فروش اقساطی |
فروش اقساطی |
نوع حساب |
قرض الحسنه |
شماره حساب |
ج 85-549 |
شماره تسهیلات |
12094 |
مبلغ تسهیلات |
3.000.000 |
مدت بازپرداخت |
36 |
نرخ |
14% |
مبلغ فاکتور |
3.800.000 |
تاریخ واریز |
6/85 |
مبلغ بیمه عمر |
109650 |
محاسبه سود:
647500
محاسبه مبلغ هر قسط
محاسبه بیمه عمر برای وام 3 ساله
بعد از ثبت کردن سندهای ذکر شده در واحد اعتبارات یک نسخه از این اسناد به بخش حسابداری داده میشود و در آنجا به وصورت زیر سند زده میشود:
سندهای وام فروش اقساطی در واحد حسابداری: (سندهای اولیه)
سند قرارداد: حسابهای انتظامی و قراردادها 1
طرف حسابهای انتظامی و قراردادها 1
بابت تعداد وامی که در یک روز داده میشود ________________
سند وثایق: حسابهای انتظامی وثایق و تنضیمانت 750/741/4
طرف حسابهای انتظامی وثایق و تنضیمات 750/741/4
بابت دریافت وثایق 130% * اصل و فرع وام ________________
سند پیش دریافت: پیش دریافت 000/800
چکهای فروخته شده 000/800
بابت پیش دریافت فاکتور گرفته شده ______________________
سند اموال فروش اقساطی: اموال فروش اقساطی 000/3000
چکهای فروخته شده 000/30000
بابت پرداخت وام پست بانک ____________________________
سند تسهیلات: تسهیلات فروش اقساطی 500/647/3
اموال فروش اقساطی 000/000/3
درآمد سالهای آتی 647/500
بابت اصل و فرع وام فروش اقساطی ______________________
سند بیمه عمر: قرض الحسنه 965/10
بستانکاران موقت – بیمه 965/10
بابت بیمه عمر _________________
سند پرداخت هر قسط: صندوق 9/3/101
تسهیلات اقساطی 9/3/101
سند پرداخت هر قسط به مدت 36 ماه زده میشود.
سندهای تسویه حساب بعد از 36 ماه
طرف حسابهای انتظامی و قراردادها 1
حسابهای انتظامی و قراردادها 1
بستن حساب _____________________________________
طرف حسابهای انتظامی و تنضیمات 750/741/4
حسابهای انتظامی وثایق و تنضیمات 750/741/4
بستن حساب وثایق _________________________________
در زمان تسویه با تائید واحد حسابداری که حساب آقای پیروز فام مانده ندارد سفته ایشان پانچ شده و به او پس داده میشود.
جعاله:
تعریف جعاله: جعاله عبارتست از التزام شخص (جاعل) یا کارفرما به ادای مبلغ یا اجرت معلوم (جعل) در مقابل انجام عملی معین، طبق قرارداد. طرفی که در عمل را انجام میدهد (عامل) (یا پیمانکار) نامیده میشود. جعاله را جهت تعمیر و یا احداث مسکن میدهند.
مدارک مورد نیاز برای وام جعاله:
1- برگ درخواست استفاده از تسهیلات جعاله که در آن نوع کار، مورد مصرف تسهیلات درخواستی، مدت بازپرداخت وثایق و تضمینات قید شده باشد
2- مدارک و مجوزهای لازم به منظور احراز موارد مصرف تسهیلات جعاله
3- مدارک و مجوزهای لازم در مواقعی که تسهیلات جعاله برای اجرای طرحهای صنعتی تولیدی و خدماتی انجام پذیرد.
4- مدارک و اطلاعات مربوط به پیمانکار (در صورت انعقاد قرارداد جعاله ثانوی)
5- پیشفاکتور مربوط به خرید اموال موضوع معامله جعاله
6- فتوکپی (تطبیق شده با اصل) سند مالکیت وثایق و تضمینات
7- بیمهنامه وثایق و تضمینات که به نفع و بنام بانک صادره شده باشد
8- صورت هزینههای مربوط به انجام جعاله
9- سایر مدارک و مستنداتی که به نظر مرجع تصویب کننده یا شعبه اخذ آن ضروری است
10- مدارک لازم جهت تشکیل پرونده عمومی برای اشخاص حقیقی و حقوقی.
شرایط و مقررات عمومی وام جعاله:
1- واحدها میتوانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای گسترش امور تولیدی، بازرگانی و خدماتی با تنظیم قرارداد به عنوان عامل یا عندالاقتضاء به عنوان جاعل مبادرت به جعاله نمایند.
2- در صورتیکه اعطای تسهیلات از طریق جعاله برای اجرای طرحهای تولیدی یا خدماتی صورت گیرد. طرح مورد قراردادی بایست از لحاظ فنی، مالی و اقتصادی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
3- در مواردی که بانک جاعل باشد عامل میتواند با موافقت بانک انجام قسمتی از کار را به دیگری واگذاری نماید.
4- تدارک مقدمات و تهیه مواد و مصالح و سایر لوازم مورد نیاز برای انجام عمل میتواند طبق قرارداد بر عهده جاعل باشند.
5- دریافت یا پرداخت قسمتی از مبلغ قرارداد جعاله بعنوان پیشدریافت و یا پیشپرداخت توسط واحدها مجاز است. توسط اداره مرکزی تعیین میگردد.
6- به مشتریانی که تمام بدهی خود را قبل از سررسید پرداخت مینمایند میتوان به نسبت مدت باقیمانده تا سررسید تخفیف سود اعطا نمود. حداقل و حداکثر سود توسط اداره مرکزی تعیین میشود.
· متقاضیان وام جعاله پس از مطالعه و تهیه مدارک مورد نیاز و شرایط ذکر شده اقدامات بعدی را به شرح زیر انجام میدهند:
مرحله 1- ابتدا درخواست وام جعاله بصورت کتبی میباشد که در آن 1- نوع کار 2 – مورد مصرف تسهیلات 3- مدت انجام کار 4- نحوه و مدت بازپرداخت و تضمینات قید میشود. و به شعبه مورد نظر داده میشود و در صورت تائید شعبه و یا مرجع تصویب کننده فرم کامل تسهیلات اعطایی جعاله به متقاضی داده میشود و فرد متقاضی موظف میباشد این فرم درخواست را به طور کامل تکمیل نماید.
یک نمونه از برگ درخواست دریافت تسهیلات جعاله در صفحه بعد مشاهده میشود.
مرحله 2- پس از تکمیل برگه درخواست تسهیلات جعاله توسط متقاضی و ضامنین باید ملک متقاضی ارزیابی و معلوم شود که به جعاله نیاز دارد یا نه .
ملک فرد متقاضی توسط شخصی که از بانک فرستاده میشود مورد ارزیابی قرار میگیرد در صورتی که کل ملک برای فرد متقاضی باشد یعنی فرد صاحب کل بنا باشد فرم ارزیابی شماره 1 توسط شخص ارزیاب تکمیل میشود و به بانک ارائه میگردد.
ولی در صورتی که ملک آپارتمان باشد و فرد متقاضی صاحب یک واحد از آن باشد فرم شماره 2 توسط شخص ارزیاب تکمیل میشود و به بانک ارائه میگردد.
در صفحه بعد نمونه این 2 فرم وجود دارد:
مرحله 3- بعد از ارائه فرم ارزیابی به بانک قرارداد بین فرد متقاضی و بانک بسته میشود.
یک نمونه از قرارداد جعاله تعمیر مسکن در صفحه بعد میباشد.
عملیات حسابداری وام جعاله:
1-
|
: سود دوران بازپرداخت
|
|
|
:عدد ثابت
عدد ثابت – سهم سود قسط اول : سود قسط دوم
عدد ثابت – سهم سود قسط دوم : سود قسط سوم
عدد ثابت – سهم سود قسط ماقبل آخر: سود قسط آخر
2- ثبت پیشپرداخت دریافتی:
حساب سپرده قرضالحسنه جاری پرداخت کننده به مبلغ دریافتی
حساب پیشپرداخت مشتریان بابت جعاله به مبلغ دریافتی
3- در صورت اخذ وثیقه و سایر تضمینات:
حساب انتظامی وثایق و تضمینات به مبلغ وثایق رهن گرفته شده و یا ارزش اسمی
طرف انتظامی وثایق و تضمینات به مبلغ وثایق رهن گرفته شده و یا ارزش اسمی
4- اسناد انتظامی قرارداد جعاله:
حساب انتظامی قراردادها- جعاله به مبلغ 1 ریال
طرف حسابهای انتظامی قراردادها به مبلغ 1 ریال
5- اسناد انتظامی بیمه وثایق و تضمینات:
حساب انتظامی بیمه نامه وثایق و تضمینات به مبلغ اسمی بیمه نامه
طرف حسابهای انتظامی بیمه نامه وثایق و یا تضمینات " "
6- ثبت تمبر مالیاتی :
سپرده قرضالحسنه پسانداز به مبلغ تمبر
تمبر مالیاتی " " "
7- ثبت حق ارزیابی ارزیاب
سپرده قرضالحسنه پسانداز به مبلغ ارزیابی
حق ارزیابی سهم ارزیاب " " "
8- پرداخت تسهیلات جعاله:
حساب تسهیلات اعطائی – جعاله به مبلغ جعل
حساب سپرده قرضالحسنه جاری گیرنده وجه به مبلغ اصل تسهیلات اعطائی
حساب درآمد معاملات سال آینده به مبلغ سود دوران بازپرداخت
9- وصول به موقع اقساط:
حساب سپرده قرض الحسنه جاری پرداخت کننده به مبلغ قسط جعاله
حساب تسهیلات اعطائی – جعاله " " " "
10- وصول اقساط با تاخیر: (هنگامی که اقساط با تاخیر وصول شود مبلغ جریمه تاخیر اخذ میگردد)
1- حساب قرضالحسنه جاری پرداخت کننده مبلغ قسط + وجوه پرداختنی بابت تاخیر
حساب تسهیلات اعطائی – جعاله مبلغ قسط + وجوه پرداختنی بابت تاخیر
حساب تسهیلات اعطائی – جعاله به مبلغ وجوه دریافتی بابت تاخیر
حساب درآمد معاملات جعاله به مبلغ وجوه دریافتی بابت تاخیر
خاتمه عملیات – تصفیه حساب وام جعاله:
بعد از وصول کلیه مطالبات بانک بابت معامله جعاله ضمن فک یا آزاد کردن رهن از مورد وثیقه و یا استرداد سایر تضمینات ثبتهای تصفیه زیر زده میشود:
1- طرف حسابهای انتظامی بیمهنامه وثایق و تضمینات به مبلغ اسمی بیمه نامه
حساب انتظامی بیمه نامه وثایق و تضمینات به مبلغ اسمی بیمه نامه
طرف حسابهای انتظامی قراردادها به مبلغ 1 ریال
حساب انتظامی قراردادها - جعاله به مبلغ 1 ریال
2- طرف حسابهای انتظامی وثایق به مبلغی که وثایق به رهن گرفته میشود
حساب انتظامی وثایق و تضمینات به مبلغی که وثایق به رهن گرفته میشود
مضاربه:
تعریف مضاربه: مضاربه عقدی است که بر اساس قرارداد، بین دو طرف منعقد و به موجب آن یکی از طرفین (مالک) عهدهدار تامین سرمایه (نقدی) میگردد با قید این که طرف دیگر (عامل) با آن تجارت کرده و در سود حاصله هر دو طرف شریک باشند.
موضوع مضاربه:
موضوع مضاربه استفاده از سرمایه بانک توسط عامل در امر خرید و فروش کالا میباشد که ممکن به یکی از طرق زیر انجام شود:
الف: به منظور خرید و فروش کالا در داخل کشور (بازرگانی داخلی)
ب: به منظور خرید و صدور کالا به خارج از کشور به قصد فروش (صادرات)
ج: به منظور خرید و ورود کالا از خارج برای فروش در داخل کشور (واردات)
مدت مضاربه:
الف: مدت قرارداد مضارب متناسب با یک دوره خرید و فروش و حداکثر 6 ماه میباشد
پیشین: مدت قرارداد مضاربه صادراتی با توجه به سررسید اعتبار اسنادی و یا سررسید قرارداد صدور کالا تعیین میگردد. که در هر حال از 6 ماه تجاوز نباید کند.
ج: قرارداد مضاربه قابل تمدید نمیباشد.
مدارک مورد نیاز جهت مضاربه:
1- برگ درخواست تسهیلات مضاربه
2- پیشفاکتور مربوط به خرید کالای مضاربه
3- صورت بر آورد هزینههای قابل قبول در معامله
4- فاکتور و هزینههای انجام شده جهت تحقیق معامله
5- مجوزهای لازم در مواردیکه موضوع مضاربه صادرات و یا واردات باشد
6- بیمهنامه وثایق یا کالا موضوع که به نام و به نفع بانک صادر شده باشد
7- فتوکپی سند مالکیت وثایق و تضمینات متقاضی
8- سایر مدارک قید شده در پرونده عمومی
متقاضی مضاربه پس از مطالعه و تهیه مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده، تقاضای تسهیلات ایشان توسط بانک بررسی میشود. و سپس از اداره اطلاعات اعتباری در رابطه با متقاضی استعلام میشود و در صورت مثبت بودن استعلام و قبول تقاضا از سوی بانک برگ درخواست انجام مضاربه به ایشان داده شده تا تکمیل شود. یک نمونه از برگ درخواس اشخاص حقیقی در صفحه بعد میباشد:
پس از تکمیل پرونده و اخذ مدارک مورد نیاز به همراه وثایق و تضمینات قرارداد مضاربه بسته میشود.
سایر الزامات برای انعقاد قرارداد مضاربه:
الف) واحدها مکلفند در قرارداد مضاربه قید نمایند که قرارداد مذکور بر اساس توافق طرفین در حکم اسناد لازمالاجرا و تابع آئیننامه اجرائی اسناد رسمی میباشد
ب) معاملاتی که طبق قوانین و مقررات موضوعه در مورد وثایق دریافتی باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شوند، کماکان طبق تشریفات مربوط انجام خواهد شد.
ج) با توجه به اینکه کلیه امور لازم برای انجام عملیات مضاربه بایستی طبق قرارداد مربوط توسط عامل انجام پذیرد، لذا امضای قرارداد و استفاده از سرمایه مضاربه نیز شخصاً و بدون تفویض وکالت به غیر باید توسط خود عامل صورت پذیرد.
د) سرمایه مضاربه صرفاً به مصرف خرید کالا و سایر هزینههای قابل قبول معامله موضوع مضاربه برسد.
ه( حاصل فروش کالای موضوع مضاربه در هر مرحله از فروش به حساب مضاربه - وجوه دریافتی نزد بانک واریز گردد.
و) عامل بلافاصله بعد از خرید کالای موضوع معامله مضاربه بانک را از محل نگهداری آن مطلع نماید.
یک نمونه از قرارداد
مضاربه بازرگانی داخلی در صفحه بعد
می باشد.
عملیات حسابداری مضاربه:
تعیین نسبت و سهم سود بانک برای انجام مضاربه
مثال: در یک معامله مضاربه با سرمایه 10.000.000 ریال که طبق بررسیهای بعمل آمده پیشبینی میشود کالای مربوط با سود 15 درصد ظرف سه ماه کلاً به فروش برسد، چنانچه حداقل سود مورد انتظار بانک 24 درصد در سال باشد نسبت تقسیم سود بین بانک و عامل به شرح زیر تعیین میگردد:
پیشبینی سود حاصل در مرحله فروش کالا
حداقل سود مورد انتظار بانک
(نسبت کل) (پیشبینی سود در مرحله فروش)
سود ریال
100 1.500.000
X 600.000
حداقل نسبت سهم سود بانک
نسبت سهم سود مشتری 60% = 40-100
ثبت بیمه کالای موضوع مضاربه:
حساب انتظامی بیمهنامه وثایق و تضمینات به مبلغ ارزیابی تضمینات و یا اموال
طرف حسابهای انتظای بیمهنامه وثایق و تضمینات به مبلغ ارزیابی تضمینات و یا اموال
اسناد انتظامی ثبت قرارداد:
حساب انتظامی قراردادها – مضاربه به مبلغ 1 ریال
طرف حسابهای انتظامی قراردادها به مبلغ 1 ریال
ثبت پرداخت سرمایه مضاربه:
حساب تسهیلات اعطائی – جعاله به میزان سرمایه پرداخت شده
حساب سپرده قرضالحسنه جاری عامل به میزان سرمایه پرداخت شده
ثبت تمبر مالیاتی:
حساب سپرده قرضالحسنه جاری به مبلغ تمبر
تمبر مالیاتی به مبلغ تمبر
ثبت دریافت وجوه حاصل از فروش:
حساب سپرده قرض الحسنه جاری عامل معادل مبالغ واریز شده
حساب مضاربه – وجوه دریافتی معادل مبالغ واریز شده
پس از ثبت سند فوق حساب مضاربه و وجوه دریافتی دارای مانده بستاندکار خواهد بود که نشان دهنده میزان سود حاصل از مضاربه میباشد که به نسبت تعیین شده بین بانک و عامل تقسیم میشود و اسناد زیر صادر میگردد:
حساب مضاربه – وجوه دریافتی معادل مانده بس حساب (سود معاله)
حساب سپرده قرضالحسنه جاری عامل معادل سهم سود عامل
حساب درآمد معاملات – مضاربه معادل سهم سود بانک
خاتمه عملیات: تصفیه حساب مضاربه:
بعد از وصول کلیه مطالبات بانک بابت معامله مضاربه، ضمن فک رهن یا آزاد کردن رهن از مورد وثیقه و یا استرداد سایر تضمینات ثبتهای تصفیه زیر زده میشود:
1-طرف حسابهای انتظامی بیمه نامه وثایق و تضمینات به مبلغ اسمی بیمهنامه
حساب انتظامی بیمهنامه وثایق و تضمینات به مبلغ اسمی بیمه نامه
طرف حسابهای انتظامی قراردادها به مبلغ 1 ریال
حساب انتظامی قراردادها – مضاربه به مبلغ 1 ریال
2-طرف حسابهای انتظامی وثایق و تضمینات به مبلغی که وثایق به رهن گرفته میشود
حساب انتظامی وثایق و تنظیمات به مبلغی که وثایق به رهن گرفته میشود.
فروشگاه اینترنتی نگارستـان علـم و هنـر
تحقیق , مقاله , پایان نامه , پاورپوینت , طرح لایه باز بنر , کارت ویزیت